Rebranding firmy

Rebranding firmy

Rebranding firmy to nie tylko zmiana nazwy i logo. Chodzi o to, aby zrozumieć istotę swojego biznesu: co sprzedaje, komu sprzedaje i jak traktuje swoich klientów.

Twoja marka jest częścią Twojego dziedzictwa i ma być częścią przyszłości Twoich klientów.

Istnieją jednak bardzo dobre powody, dla których może ona wymagać dostosowania.

Być może się rozwijasz, wprowadzasz na rynek nową linię produktów, a może masz nową wizję marki, którą chcesz zakomunikować.

Jeśli kluczowy element Twojej marki zmienił się lub ma się zmienić, istnieje kilka kluczowych kroków repozycjonowania, które możesz rozważyć.

Ale robienie tego, przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości marki i relacji z klientami, może stwarzać trudne do pokonania przeszkody.

Rebranding firmy – określ, dlaczego chcesz go dokonać

Jak w przypadku każdej poważnej decyzji biznesowej, prawdopodobnie nie powinieneś podejmować decyzji o rebrandingu dla kaprysu.

Idealnie byłoby, gdyby Twoje powody były oparte na solidnych podstawach ustaleń w obrębie rynku docelowego i wśród konkurencji.

Jeśli Twoje powody do rebrandingu są związane wyłącznie z przychodami, być może to nie Twoja marka wymaga uwagi, ale raczej Twój marketing.

Całkowity rebranding może być również bardzo kosztowny.

Rebranding ma sens tylko wtedy, gdy istnieje ku temu silny powód biznesowy.

Jeżeli się na to zdecydujesz, nie zapomnij zmienić danych firmy w różnych instytucjach – np. urzędach czy bankach – https://finansepersonalne.pl/darmowe-konto-firmowe/

Nowe rynki lub produkty

Jeśli Twoja firma rozwija się na skalę krajową lub międzynarodową, możesz rozważyć rebranding, aby upewnić się, że żadne z Twoich podstawowych wartości nie zostaną zagubione w tłumaczeniu.

Jeśli zmieniasz swoją ofertę produktów lub usług, dobrym pomysłem jest również rebranding, aby pokazać, w jakim kierunku zmierza Twoja firma.

Zmiana wartości

Podstawowe wartości Twojej firmy to tak naprawdę Twoja „deklaracja misji”.

Jeśli to się zmieni, lub jeśli przyjmiesz nową perspektywę, Twoja marka może wymagać odpowiedniego przemyślenia.

Przegląd struktury

Restrukturyzacja, fuzja lub przejęcie radykalnie zmienia strukturę Twojej firmy, a także jej strategię i potencjalną bazę klientów.

Rebranding odzwierciedlający te zmiany jest pierwszą – i najlepszą – okazją do zasygnalizowania nowego kierunku.

Określ zakres swojego podejścia

Niezależnie od tego, czy uważasz, że konieczny jest całkowity remont Twojej firmy, czy po prostu chcesz ożywić jej wizerunek w oczach klientów, istnieje kilka rodzajów rebrandingu, które możesz rozważyć.

Kompletna repozycja

Kompletne odświeżenie wszystkiego, co składa się na charakter Twojej firmy, od tonu głosu po samą nazwę.

Zmiana pozycji wizualnej

Stworzenie nowego logo, nowej kolorystyki marki i/lub nowych wizualizacji w celu odnowienia wizerunku, przy jednoczesnym zachowaniu pozostałych kluczowych elementów marki.

Odnowienie marki

Może to oznaczać zmianę strony internetowej lub dostosowanie komunikacji firmy, ale nie musi oznaczać całkowitej zmiany tożsamości.

Ważne jest, aby wiedzieć, że rebranding firmy nie oznacza zmiany wszystkiego o firmie.

Możesz po prostu chcieć poprawić sposób, w jaki ludzie Cię postrzegają, zmieniając język, którego używasz do komunikacji z klientami.

Albo sposób, w jaki Twoja firma kieruje się na obszary takie jak sieci społecznościowe.

Określ swój rynek docelowy

Inwestowanie w badania rynku to dobry sposób na potwierdzenie, zakwestionowanie lub rozszerzenie oczekiwań wobec klientów docelowych, a nawet odkrycie nowych.

Opierając swoje wnioski na dowodach i danych, powinieneś być w stanie rozwijać swoją markę w sposób, który zwiększy bazę klientów.

Pamiętaj, co czyni Twoją firmę wyjątkową

Po ustaleniu, gdzie znajduje się Twoja firma w stosunku do jej klientów, musisz również ocenić, gdzie znajduje się Twoja konkurencja.

Badania rynku i analiza konkurencji pomagają określić, jak klienci postrzegają Twoją firmę w stosunku do konkurentów.

Może to również pomóc w określeniu, co sprawia, że Twoja firma jest wyjątkowa.

Kiedy już to zrobisz, powinieneś mieć znacznie lepszy pomysł na to, jak naprawdę wyróżnić się na tle konkurencji.

Zbuduj tożsamość swojej marki

Teraz nadchodzi prawdopodobnie najbardziej kluczowy krok w procesie repozycjonowania.

Nadszedł czas, aby zacząć łączyć te elementy i myśleć o szerszym obrazie.

W zależności od tego, czy zdecydujesz się na całkowitą zmianę wizualną, czy na odnowienie, istnieje kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę przy komunikowaniu tego, co reprezentujesz.

Nazwa marki

Czy nadszedł czas na zmianę najważniejszego identyfikatora Twojej firmy?

Być może dla odbiorców jest on skomplikowany, niemożliwy do zapamiętania lub nie odpowiada już w pełni produktom i usługom, które oferujesz.

Jeśli analiza konkurencji i branży naprawdę uzasadnia zmianę, może to być dobry pomysł.

Znajdź inspirację do stworzenia nowej nazwy firmy i unikaj najbardziej powszechnych błędów – https://www.mentora.pl/marketing/10-inspiracji-do-stworzenia-idealnej-nazwy-marki-czyli-naming-bez-tajemnic

Slogan

Twój szablon wiadomości zawsze będzie kojarzony z Twoją marką, więc upewnij się, że przemawia do właściwych odbiorców we właściwy sposób.

Czy obecny tagline odpowiada ich wartościom i potrzebom?

Logo

Natychmiastowy efekt wizualny, jaki wywołujesz, jest prawdopodobnie równie ważny jak nazwa Twojej firmy.

Czy jest atrakcyjna i czy rzeczywiście reprezentuje to, co oferujesz?

Odnawianie logo w sposób, który zachowuje przeszłość firmy, jednocześnie patrząc w przyszłość może być trudne – i potencjalnie kosztowne.

Więc upewnij się, że rozważasz wszystkie aspekty.

Paleta kolorów

Czy to strony internetowe, menu czy broszury, wszystko wymaga schematu kolorystycznego, który będzie wystarczająco wyróżniał się na tle konkurencji i będzie spójny dla całej marki.

Specjaliści od kolorów istnieją – i mogą pomóc Ci wybrać kombinację odcieni, które są psychologicznie skuteczne dla Twojej grupy docelowej.

Typografia

Czcionki, szeryfy i kroje pisma są częścią przyciągającej uwagę identyfikacji wizualnej, niezależnie od tego, czy jest ona prezentowana na witrynie sklepowej, furgonetce czy billboardzie.

Styl typografii, który wybierzesz, może mieć realny wpływ na sprzedaż i mówi o Tobie tyle samo, co to, co piszesz.

Kluczem jest spójność

Kiedy już wybierzesz wszystkie powyższe style i formaty, powinieneś opracować przewodnik stylu, który podsumuje różne elementy, które sprawiają, że Twoja marka jest wyjątkowa.

Wykorzystaj to w różnych kanałach marketingowych, aby Twoi klienci mieli takie same doświadczenia we wszystkich punktach styku.

Zaplanuj wprowadzenie na rynek nowej marki

Teraz nie jest czas na robienie rzeczy na pół gwizdka.

Uruchomienie nowej marki powinno odbyć się na wielu platformach, aby zmaksymalizować wpływ.

Zaplanuj kampanię, która dotrze do każdego zakątka odpowiednich mediów.

Twoja strona internetowa – gdzie odważne, przyciągające wzrok wizualizacje pasują do nowego stylu komunikacji z klientem.

Reklama radiowa i streaming audio – gdzie Twój nowy głos może być dosłownie słyszalny.

Gazety, magazyny i reklama display – miejsca, w których wizualizacje mogą wywrzeć prawdziwy wpływ.

Media społecznościowe – w tym Facebook, Twitter i Instagram.

Telewizja – połączenie dźwięku i wizji, aby przedstawić nowy, odważny kierunek szerokiej publiczności.

Badanie rynku powinno również pomóc w określeniu, które kanały są najczęściej używane przez odbiorców, co pozwoli na odpowiednie rozdysponowanie budżetu.

Kolejna kluczowa pozycja do sprawdzenia na liście kontrolnej repozycjonowania.